Få hjælp til
priskalkuler
- den rigtige pris maksimerer overskuddet.
Konkurrencen i markedet
Hvor meget kan vi selv påvirke prisen?
- Antallet af konkurrenter
- Graden af gennemsigtighed
- Graden af produktlighed
Kundernes prisfølsomhed
Hvor kraftigt reagerer kunderne på prisændringer?
- Omfanget af konkurrerende produkter
- Konjunkturer og betalingsvillighed
- Behovsvarer vs. luksusvarer
Virksomhedens omkostningsstruktur
Omkostninger relateret til produktet
- Omfanget af materialeforbrug
- Tidsforbruget på produktion og levering
- Krav til dækningsgraden
Få en høj indtjening med
den rigtige prissætning.
Prissætning er en konkret disciplin. Men ofte sætter virksomheder deres priser ud fra mavefornemmelser eller bare som en procentvis stigning på sidste års priser. Dermed går virksomheden glip af noget overskud, som den kunne have opnået uden at løbe hurtigere. Jo mindre skarp prisen sættes, desto mere omkostningsbesparende skal virksomheden være for at opnå samme overskud.
Rådgivning sætter rammen
Hvilken situation befinder virksomheden sig i?
Rådgivningen kan stå alene eller supplere kalkulerne. Vi definerer den markedsmæssige og konjunkturelle ramme, som beskriver de muligheder og begrænsninger virksomheden står overfor, når den skal træffe beslutning om investering eller prissætning. Det hjælper med at lægge taktikken på det korte sigte og strategien på det lange sigte.